REJESTRACJA URODZEŃ Termin zgłoszenia urodzenia dziecka: w ciągu 14 dni od dnia urodzenia; jeżeli dziecko urodziło się martwe w ciągu 3 dni /art. 38 pr, o a.s.c./ Do zgłoszenia urodzenia dziecka są zobowiązani w kolejności: 1 / ojciec dziecka 2 / lekarz lub położna albo inna osoba obecna przy porodzie 3 / matka, jeżeli stan jej zdrowia na to pozwala 4 / szpital lub inny zakład, jeżeli urodzenie dziecka nastąpiło na jego terenie W sytuacji, gdy żadna z w /w osób nie może spełnić tego obowiązku, zgłoszenia może dokonać w imieniu osoby zobowiązanej pełnomocnik. Pełnomocnictwo winno być udzielone na piśmie i wymieniać imię jakie ma być nadane dziecku. Wymagane dokumenty przy rejestracji dziecka: - "zgłoszenie urodzenia dziecka" /zaświadczenie lekarskie/ - dla dziecka urodzonego w szpitalu w / w zaświadczenie dostarcza pracownik szpitala, d o w g I ą d u : - dowody rodziców, - odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców' jeżeli dziecko pochodzi z małżeństwa, - odpis skrócony aktu urodzenia matki, jeżeli dziecko nie pochodzi z małżeństwa - odpis skrócony aktu małżeństwa,z adnotacją o rozwodzie - w przypadku, gdy matka dziecka jest rozwiedziona, - odpis skrócony aktu zgonu męża - w przypadku gdy matka dziecka jest wdową. W/w dokumentów nie składa się, jeżeli zostały sporządzone i są przechowywane w tutejszym USC, wówczas kierownik USC sporządza notatki, które włącza do akt zbiorowych urodzeń. Po dokonaniu rejestracji urodzenia i sporządzeniu aktu, osoba rejestrująca otrzymuje 3 szt. odpisów skróconych aktów urodzeń dziecka. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego dokonuje obowiązku meldunku dziecka urodzonego w miejscu stałego pobytu rodziców. |